SANEP: Největší důvěře se těší veřejnoprávní média

Datum: 27.02.2014
Praha 27. února (PROTEXT) - Nejdůvěryhodnější zpravodajské informace poskytují veřejnoprávní média, tedy Český rozhlas a Česká televize, ukázal to exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP. Veřejnoprávní média pak ve srovnání s konkurenčními médii nabízejí podle...
Praha 27. února (PROTEXT) - Nejdůvěryhodnější zpravodajské informace poskytují veřejnoprávní média, tedy Český rozhlas a Česká televize, ukázal to exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP. Veřejnoprávní média pak ve srovnání s konkurenčními médii nabízejí podle názoru většinové veřejnosti nejvíce objektivní a nestranné zpravodajské pořady, články či komentáře. Srovnání s obdobným průzkumem, který společnost SANEP provedla ve spolupráci s mediální analytičkou Irenou Ryšánkovou na konci roku 2010, ukazuje, že se důvěra v ČRo dostává na prakticky stejnou úroveň se stále nejdůvěryhodnější Českou televizí. Aktuální průzkum společnosti SANEP poukazuje, a to i ve srovnání se zmíněným průzkumem z roku 2010, i na skutečnost, že do popředí důvěryhodnosti zpravodajských informací se dostávají zpravodajské internetové servery, které nabízejí jak rychlost a dostupnost, tak zejména různorodost informací, což v souhrnu nabízí nejširší možné názorové a zdrojové informační spektrum. Internetová média tak zejména díky okamžitému přístupu k vícezdrojovým informacím umožňují i vytváření objektivnějšího pohledu na danou problematiku, než je tomu v případě jednoho média. Při pohledu na hodnocení internetových zpravodajských serverů je však nutné do této kategorie započítat i zpravodajské servery České televize a Českého rozhlasu, které bezpochyby patří do široké nabídky zpravodajských informací dostupných na internetové síti. Naopak nejméně důvěřuje domácí populace zpravodajským pořadům soukromých rozhlasových celoplošných stanic, což lze přičíst zejména skutečnosti, že většina soukromých rozhlasových stanic je převážně orientována na hudbu a zábavu a za tímto účelem jsou také primárně vyhledávána svými posluchači. Velice zajímavý pohled pak na vnímání médií z pohledu jejich ovlivnitelnosti zájmovými skupinami nabízí zjištění, že nejvíce je ve zpravodajství názorově a informačně ovlivnitelná z pohledu zájmových politických a finančních skupin Česká televize, následována v těsném závěsu soukromými televizními celoplošnými stanicemi. Česká televize, která je na jedné straně vnímána jako nejdůvěryhodnější zpravodajské médium, tak sklízí na straně druhé vlnu kritiky za nejvíce ovlivnitelné médium, což je dáno zejména velkou sledovaností zpravodajských pořadů ČT, v nichž vynikají předvolební speciály a mimořádná zpravodajství, která jsou také terčem kritiky a různých názorových sporů. Je tak tedy logické, že nejsledovanější zpravodajské médium sklízí vedle pochvaly také nejvíce kritiky, která je vyvolána emoční vlnou zasahující široké odborné, ale i laické divácké pole. V tomto kontextu také není překvapující, že hned za Českou televizí skončily tištěná periodika a soukromé celoplošné TV stanice. Tedy další média, která se zaměřují na zpravodajství. Za velice překvapivé lze označit zjištění, že nejméně ovlivnitelným médiem z pohledu zájmových politických a finančních skupin je Český rozhlas. Za tímto výsledkem může být i skutečnost, že zpravodajství Českého rozhlasu má převážně informativní charakter, a nenese tak z pohledu posluchačů tíhu investigativního zpravodajství, které je primárně vyhledáváno v hlavních televizních zpravodajských pořadech a tištěných periodikách. Za poněkud znepokojující však lze označit skutečnost, že dle názoru téměř třetiny dotázaných jsou názorově a informačně ovlivnitelné z pohledu zájmových politických a finančních skupin všechna média. Za touto nedůvěrou můžeme spatřovat novodobý fenomén, kterým je získávání vlivu nad jednotlivými médii soukromými osobami z řad významných domácích kapitálových skupin či osobami, které mají vliv na vrcholnou politiku, či se jedná přímo o vrcholové politiky, kteří vlastní významná tuzemská média. Právě změny ve vlastnictví významných tuzemských médií mohou mít přímý vliv i na celkový pokles důvěry v média, který je rovněž patrný při srovnání obdobného průzkumu společnosti SANEP z roku 2010. Exkluzivní průzkum byl proveden ve dnech 20. - 25. 2. 2014 na vybrané skupině 5.219 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-70 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 17.031 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-1,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou. Více na http://www.sanep.cz. SANEP je partnerem Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze a výzkumného záměru Governance v kontextu globalizované společnosti a ekonomiky, a dále je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes). Kontakt: Oldřich Zajíc ředitel a jednatel tel.: 605 881 188 tel.: 222 231 560 e-mail: zajic@sanep.cz ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu s grafy, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.
Reklama

Srdcetvor.cz - handmade

srdcetvor-handmade.png Nákupní galerie rukodělných výrobků, služeb a materiálů. Můžete si zde otevřít svůj obchod a začít prodávat nebo jen nakupovat.

Lavivasex.cz - erotické pomůcky

lavivasex.png Přehled erotických pomůcek od elegantních vibrátorů, hraček pro páry až po stimulační oleje, afrodiziaka a BDSM pomůcky.

Hledej-hosting.cz - webhosting, VPS hosting

hledej-hosting.png Přehled webhostingových, multihosting a VPS hosting programů s možností jejich pokročilého vyhledávání a porovnávání. Najděte si jednoduše vhodný hosting.