Ozvučení škol lze rozdělit na plošné (učebny, chodby, kanceláře atd.) a lokální (obvykle ozvučení tělocvičny nebo hřiště).
Buzení
Co se týče plošného ozvučení, tak to se řeší výlučně ve 100 V režimu s několika zónami. Výhodou pak je možnost spínání a regulování hlasitosti na zónách zvlášť, vyhlašování oznámení do jednotlivých zón a další komfort, který přináší použití rozhlasové ústředny ZA 6240), nebo jednom JPA 1182 popř. JPA 1302 nebo ekonomické JPA 1652. Hlavní ústředna je vzhledem k rozsáhlostí zón obvykle na výstupu doplněna několika koncovými, posilujícími, zesilovači.
Rozhlasová ústředna JPA 1243, obsahuje navíc v sobě plánovač a automatické přehrávání Mp3 hlášek, čímž ve škole snadno modernizujete zvonící systém. Vše bude probíhat přes repro, zvonky, ani řízení zvonků byste už nepotřebovali. Navíc, ono zvonění nemusí být zvonění, ale třeba přímo uvítání ředitele. Tato ústředna má vysoký komfort a je pětizónová. Existuje i ve výkonnější verzi JPA 1483
Zvonění
Jak jsme naznačili výše, ozvučovací systém může mít nyní novou funkci a tou je zvonění. Proč tedy upustit od klasického zvonícího systému typu hodiny + zvonící automat + zvonky? Důvodů je několik: nemusíte se starat o hodiny, nemusíte se starat o jednotlivé zvonky, nemusíte být v kontaktu s dalším dodavatelem, nemusíte extra platit za pořízení či údržbu. Zvláště otázka financí je rozhodující, protože zvonící systémy mnohdy cenově vycházejí na desítky tisíc. Nyní máme šanci mít zvonění v jednom systému, společně s ozvučením. A navíc daleko komfortnější.
Jak ale zvonění „dostat“ do ozvučení?
- Do rozhlasové ústředny ZA 6240 vestavíme DMT 100 modul programátoru. Na ten si nahrajeme hlášky a ty časově naplánujeme v menu. Vše v jednom.
- Rovnou pořídíme chytrou rozhlasovou ústřednu JPA 1243 nebo JPA 1483. Tato již má v sobě menu s plánovačem. Jednoduše zastrčíme USB flash paměť s Mp3 soubory (jednotlivá přivítání a melodie) a časově naplánujeme. Takže opět řešení „vše v jedné krabici“.
- Zapojíme hybridní ústřednu JPA 1652IP. Docela povedený kousek, s velkým výkonem 700 W, s přehrávačem i tunerem a navíc s LAN kartou, která z ústředny dělá prostředek IP ozvučení, viz další bod.
- Pořídíme jakýkoli IP koncový zes. nebo IP rozhlasovou ústřednu nebo si necháme do klasického koncového zesilovače vestavět LAN kartu. Co tím získáme? Obrovský komfort. V počítačové síti nám běží jenom serverová aplikace a vybraný koncový zesilovač či ústředna je připojena do této sítě, jako běžný počítač. Pak už ve smartphonu, tabletu nebo notebooku, odkudkoli se světa, provádíme hlášení, spouštění hudby na pozadí, časové plánování pozdravů, hlášek, hudby, a mnoho mnoho dalšího, jak např. ukazujeme zde
Digitální IP řešení
Jako velice komfortní systém, můžete použít IP systém, tedy JPM 1100IP, nebo IP předzesilovač + jakýkoli koncový zesilovač. Existuje také IP verze ekonomické ústředny JPA 1652IP. V tomto systému vyřešíte i zvonění, jelikož obsahuje plánovač a mohou „zvonit“ reproduktory anebo něco hlásit v nastavených časech. Tím pádem odpadá investice do zvonícího systému. Komfortní softwarový balík je zdarma.
Uvedený IP systém ozvučení má řadu výhod, mimo jiné proto, protože se dá ovládat pomocí tabletu, které již v některých školách nahrazují učebnice nejen žákům, ale i samotným vyučujícím. Uvádíme argumenty proč ve školení použít IP ozvučovací systém ve spojení s ovládacím tabletem:
Výuka, např. pro lektora cizího jazyka
- z tabletu pustí žákům ukázky jazyků, různých akcentů (britská/americká angličtina), může jim rovnou pustit i nějaké cvičení
- v případě suplování nalezne zastupující lektor vyučovanou látku v požadované složce
- možnost pustit diktáty
- možnost žáky procvičovat v zachycení mluveného slova
Zájmové kroužky
- např. aerobik nebo cvičení dle hudby při hodině tělesné výchovy – možnost pustit hudbu bez nutnosti dalších příprav (magnetofon, CD apod.)
- Družina – možnost dětem přehrát pohádku nebo využít při hrách a zábavě pro děti
- Hudební výchova – přehrávání skladeb
Obecné využití
- Školní rozhlas – kromě běžných funkcí živých hlášení je zde i možnost si projev předehrát (např. uvítání rodičů na rodičovském dni) a následně je podle akce v plánovači spustit v pravý okamžik
- Školní rádio – studenti mohou o přestávce pouštět oblíbené písničky nebo zábavu
- Zvonění – naplánovat dle akcí v kalendáři a tím nahradit běžný systém ohlašování hodiny a přestávky
- Možnost využití k výuce nejen tablety lektorů, ale i chytré telefony
Ostatní:
- Aktuálně jsou vybaveny tablety pro žáky jen některé učebny. Systém IP ozvučení by ale umožnil využívat tablety učitelů ve všech učebnách
Reprosoustavy
Použití reprosoustav je dáno především interiérem, volíme např. sloupové DPT pro ozvučení učeben, sálů a aul do větší šířky, ARS řadu (reprosoustavy s ohledem na cenu, plastové skříňky na zavěšení), či SPT (dřevěné nebo plastové s konzolou), popřípadě model SP 502 s vestavěným transformátorem PT 100. Ozvučení hřiště může být součástí plošného systému a je provedeno reentrantními reproduktory řady SC (tlampači).
Lokální ozvučení
Lokální ozvučení má splnit účel mobilního ozvučení, např. aerobiku, nebo účel nazvučení hřiště. jedná se v podstatě o sestavu zdroj signálu – mixážní pult + zesilovač, nebo výkonový mixážní pult a reprosoustavy. Jako zdroj signálu používáme nejčastěji hifi věž, či CD přehrávač, popř. cvičitelka aerobiku si nosí svůj vlastní přehrávač MP3. Ten je napojen buď na mixážní pult DMC 2220 a ten na zesilovač DAC 500, nebo rovnou na výkonový mixážní pult PMS xxx. Jako reprosoustavy jsou zvoleny poloprofesionální, cenově přijatelné, BH 2120. Tuto sestavu nabízíme také v cenově zvýhodněném setu.
Rádi Vám zpracujeme kompletní návrh takového ozvučení. Kontaktujte nás!
.<>
.<>
.<>