Proč české děti nenávidí matematiku ?

Datum: 14.02.2019

Proč je matematika jedním z nejméně oblíbených předmětů? Proč u maturity z matematiky tolik lidí pohoří? Kdo za to může?

Hned na úvod bych se dovolil váženým čtenářům představit. Myslím si, že bude dobré, když čtenář bude mít aspoň nějaký obrázek o autoru tohoto článku. Jmenuji se Luboš Spálenka, je mi 18 let a nyní studuji třetím rokem Přírodovědné lyceum v Benešově. Dnes je to přes rok, co jsem se začal zabývat doučováním matematiky. Matematika mě už od základní školy velmi bavila a baví dodnes. Tedy, abych byl upřímný, baví mě, když mi vychází správné výsledky, jinak mě dokáže i pěkně vytočit. Ale jak se to vlastně stane, že někoho může bavit matematika? Já si myslím, že z velké míry leží vina na učiteli. Pokud má dítě štěstí na matikáře, který rozvíjí jeho potenciál, podává učivo správnou formou, lehce a jednoduše, pak není důvod, aby dítě nemělo rádo matematiku. Každopádně toto povolání má jednu velkou podmínku, která často není naplněna. Tou podmínkou je, aby učitel dané látce a hlavně celé matematice sám rozuměl a měl ji rád. Pokud jí učitel nerozumí, není schopen látku vysvětlovat tak, aby byl pochopen. Vše podává zbytečně složitě, přikazuje dětem, aby dané početní úkony řešily pouze jedním stylem, protože jiné nedokáže zkontrolovat nebo jiná řešení dokonce ani nezná. Bohužel vůbec nepřichází v úvahu, aby se učitel pomohl dětem látku pochopit a vysvětlil jim srozumitelněa proč to po nich chce…

 

Možná se ptáte, jak je možné, že si sotva osmnáctiletý kluk dovoluje opovrhovat prací učitelů? Neopovrhuji prací všech učitelů, to mi věřte. Já osobně jsem měl a mám štěstí na dobré matikáře, kteří svému předmětu rozumí a jsem za to moc rád. Ale kolikrát, když doučuji, děti mi říkají, jak je možné, že tohle nepochopili ve škole za celou hodinu a ode mě to chápou během deseti minut? Mám pocit, že někteří učitelé se spíše řídí heslem ,,Proč dělat matematiku jednoduše, když to jde i složitě.’’

 

Ale proč, když to jde velmi často mnohem jednodušeji a zábavněji? Proč to tak nedělají, ptám se já. Čím to asi může být? Když člověk matematice rozumí, je jí schopen vysvětlovat jednoduše, jasně a tak, že ji dítě dokáže pochopit. Možná to bude pro některé lidi poměrně šokující informace, ale v matematice se dá dojít ke správnému výsledku více způsoby. Každému přijdou různé způsoby jinak lehké či složité a člověk by měl mít právo volby, vybrat si, co a jak chce počítat. Tímto bych ukončil odpověď na první otázku.

 

Teď k maturitám z matematiky. V Čechách je velký nedostatek řemeslníků a výhled nenasvědčuje, že by tomu v nejbližších letech mohlo být jinak. Rodiče chtějí všeobecně pro své děti to nejlepší, resp.oni si myslí, že pro ně chtějí to nejlepší. Často to však ve skutečnosti bohužel znamená, že chtějí, aby měli jejich ratolesti maturitu, a proto je za každou cenu nutí studovat maturitní obor. Dítě se zuby nehty prokouše čtyřmi roky na škole a dostane se k maturitě. Protože si myslí, že z matematiky je zkouška jednodušší, tím že není ústní, zvolí si ji jako maturitní předmět. První termín v dubnu obvykle nedopadne, a tak jde v září na druhý pokus. Ještě zbývá třetí, který bohužel často nedopadne také. V tuto chvíli se musí rozhodnout, zda jít do čtvrtého ročníku a znovu se přihlásit k maturitě, nebo se na studium vykašlat a po 5 letech snahy, šprtání, stresech z písemek a zkoušení svou dosavadní existenci na střední škole ukončit.

 

Má odejít se základním vzděláním? Co kdyby dítě po ukončení základní školy pokračovalo na učňovském oboru, který by ho bavil, naplňoval a nemuselo by se trápit s předměty, kterým nerozumí? Po třech letech studia dostane výuční list, najde si práci v oboru, zvýší se mu sebedůvěra a získá pocit, že něco v životě samo dokáže, vydělá si desetitisíce a je šťastné a spokojené.

 

Co může dělat se základním vzděláním ? V McDonaldu? Jsem přesvědčen, že rozhodně není ostuda mít výuční list a být řemeslník. Dobrý a poctivý řemeslník se ve světě neztratí, může se mít o dost lépe než-li vystudovaný diplomovaný vysokoškolák, a hlavně bude šťastnější, než-li člověk s tituly před i za jménem.

 

Tímto bych rád apeloval na rodiče. Pokud vidíte, že je Vaše dítě zručné a šikovné, ale ve škole zrovna neexceluje, PROSÍM nedávejte ho na maturitní obor, zvolte ,,účňák’’ a pak, ať si klidně maturitu dodělá, bude-li samo chtít…. Proč ne? Vždyť není ostuda pracovat rukama.

 

Když si to shrneme - české děti nemají rády matematiku. Na základní škole velmi často kvůli učitelům, byť samozřejmě jsou ve třídě i děti, u kterých ani sebelepší učitel nezmůže nic. Na základních školách učí vystudovaní učitelé, ale i učitelé bez matematického zaměření, kteří byli nějakou situací či vedením školy přinuceni dodělat si pedagogické minimum a začít učit. Učí-li však lidé s pedagogickým minimem, je jasné, že kvalita vzdělání není stejná jako u vystudovaného matikáře.

 

Pokud už je Vaše dítě na střední škole s maturitou a v základních předmětech tzv. plave, nebo pokud studovat chce, ale výsledky na základní škole nemá uspokojivé, svěřte ho do našich rukou. My doplníme jeho mezery ve vzdělání a na studium ho připravíme.

https://petkydokose.cz/

Reklama

Srdcetvor.cz - handmade

srdcetvor-handmade.png Nákupní galerie rukodělných výrobků, služeb a materiálů. Můžete si zde otevřít svůj obchod a začít prodávat nebo jen nakupovat.

Lavivasex.cz - erotické pomůcky

lavivasex.png Přehled erotických pomůcek od elegantních vibrátorů, hraček pro páry až po stimulační oleje, afrodiziaka a BDSM pomůcky.

Hledej-hosting.cz - webhosting, VPS hosting

hledej-hosting.png Přehled webhostingových, multihosting a VPS hosting programů s možností jejich pokročilého vyhledávání a porovnávání. Najděte si jednoduše vhodný hosting.