Skupina COOP - Reakce na projev prezidenta republiky

Datum: 02.09.2014
Praha 2. září (PROTEXT) - Reakce na projev prezidenta republiky Miloše Zemana a dalších státních činitelů v rámci slavnostního zahájení veletrhu Země živitelka 28.8.2014 o problematice prodeje českých potravin, vysokých marží obchodníků a opakované inzerci o založení českého...
Praha 2. září (PROTEXT) - Reakce na projev prezidenta republiky Miloše Zemana a dalších státních činitelů v rámci slavnostního zahájení veletrhu Země živitelka 28.8.2014 o problematice prodeje českých potravin, vysokých marží obchodníků a opakované inzerci o založení českého obchodního řetězce na principu COOP. Ve svém vystoupení na mezinárodním veletrhu Země živitelka, se prezident republiky i další řečníci dotkli i tématu českého maloobchodu. Coby představitelé největší maloobchodní sítě v České republice cítíme povinnost vyjádřit se k některým bodům. Prvním zmíněným okruhem je otázka výnosů, marží a ziskovosti maloobchodu. Jedná se navíc o populární téma diskutované médii, kde různé, málo informované strany, udávají čísla, aniž by si je ověřily, nebo je úmyslně upravují. Marže na jednotlivé komodity nelze vytrhávat z kontextu, tj. vybrat si nejvyšší použitou marži, kterou zjistím a brát ji jako základ pro ekonomiku maloobchodu. Kdybychom postupovali stejným systémem u zemědělců a zpracovatelského průmyslu, také bychom objevili extrémní marže na plodiny či výrobky. Marže, zejména u maloobchodu, který prodává tisíce výrobků, lze brát z titulu posouzení jejich velikosti výhradně průměrem a to navíc takovým, který se dá verifikovat. Známe pouze jediný takový zdroj a tím je Český statistický úřad. Dle něj se pohybuje marže u potravin cca 20-23 %. Nutno též podotknout další zásadní vliv na velikost a význam této kategorie. Tou je prodej zboží v akcích, jejichž rozsah je na úrovni cca 50 % veškerého prodávaného zboží. Na tyto výrobky je uplatňována marže blížící se nule, či je dokonce prodáváno pod nákupní cenou. Znovu je potřeba zdůraznit, že marže není zisk ale výnos, z kterého se kryjí nemalé provozní náklady, jež musí každý obchodník vynakládat. Ztotožňujeme se tak s vyjádřením Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky, který vydal k této problematice tiskovou zprávu 29.8.2014. Další oblastí, o níž se pan prezident zmínil, je oblast podpory prodeje českých potravin. Předně je potřeba upozornit na fakt, že prakticky neexistuje přesná definice toho, co je česká potravina a prodejci i výrobci tento fakt zneužívají k "vylepšení" svých statistických údajů o prodeji takových výrobků. Velkým problémem je použití podílu prodeje českých potravin při hodnocení ekonomiky prodeje u daného obchodníka. Média, ale i někteří státní úředníci vidí v prodeji českých potravin ekonomickou výhodu. Téměř opak je pravdou. Statistika ukazuje, že řetězce, které vykazují podíl nejmenší, jsou nejúspěšnější na našem trhu a to jak z hlediska ziskovosti jejich podnikání, tak i z titulu zájmu zákazníků o jejich služby, což samozřejmě spolu přímo souvisí. Nemyslím si však, že by někteří obchodníci podceňovali význam podílu českých potravin na jejich maloobchodním obratu. Všichni si uvědomují, že objem prodeje českých potravin úměrně zvyšuje zaměstnanost a tím i koupěschopnost svých zákazníků. Přístup Skupiny COOP je v tomto ohledu specifický, neb podporu českých potravin jim dala do vínku již před 160 lety při založení prvních družstev jejich vlastní členská základna. Bereme tuto podporu jako srdeční záležitost a snažíme se ji dlouhodobě propagovat a zdůrazňovat. Domníváme se, že tak činíme s úspěchem hlavně v oblasti regionálních potravin, které jsou základem, a díky rozložení našich prodejen na většině území ČR můžeme zákazníkům, jako jedni z mála, takové produkty v široké škále nabídnout. Co brání Skupině COOP větším aktivitám v této oblasti, je lepší koordinace takových aktivit ze strany státu. Velmi negativní dopad má na příklad silná inflace rádoby českých značek, která způsobuje velmi špatnou orientaci v nabídce produktů na trhu a budí spíše odpor než pozitivní ohlasy. Samozřejmě velmi škodícím prvkem jsou stále více napjaté vztahy mezi výrobci a obchodníky, které jsou podporovány špatnou legislativou a stálým obviňování obchodu, že žije na úkor zemědělců, nebo výrobců. COOP tedy vyzývá k rozumným přístupům v regulaci trhu, které by měly být promyšlenější a vůči maloobchodu méně agresivní. Jako cestu k tomuto cíli vidíme dvě zásady. První je nesnažit se přijímat taková regulativních opatření, která jdou nad rámec EU a tou druhou, která s první přímo souvisí, je počkat na řešení míry a rámce regulace, která z EU přijde a na které se intenzivně pracuje. V neposlední řadě se p. prezident Zeman zmínil o podpoře Skupiny COOP coby tuzemského maloobchodníka. "Pan prezident tuto výzvu již použil opakovaně. Před rokem mne slíbil realizovat schůzku na toto téma, bohužel zůstalo pouze u slibu. COOP je připraven kdykoliv jednat na téma podpory českých potravin a diskutovat o jakýchkoliv možnostech, které by tento trend podpořila," říká Ing. Zdeněk Juračka, představitel Skupiny COOP. COOP Centrum, družstvo COOP Centrum družstvo Praha, držitel Národní ceny ČR za jakost 2007, bylo založeno na podzim roku 1993 s cílem sjednotit nákupní aktivity spotřebních družstev Čech a Moravy a vytvořit tak nákupní alianci spotřebních družstev na území České republiky. COOP Centrum zajišťuje pro spotřební družstva integrovaný nákup zboží a služeb od cca 450 dodavatelů skladových dodávek, čerstvého zboží a od několika desítek dodavatelů stavebnin. Zajišťuje také pro spotřební družstva i výrobky privátních značek. Svaz českých a moravských spotřebních družstev (SČMSD) sdružuje 49 spotřebních družstev, která provozují dohromady téměř 2800 prodejen s celkovou prodejní plochou okolo 400.000 m2 a zaměstnávají na 15.000 lidí. Členská družstva vystupují pod společnou značkou COOP, která je tak největší sítí prodejen potravin v České republice. Více než 400 prodejen potravin je začleněno do maloobchodních řetězců COOP TUTY, COOP TIP, COOP TERNO, COOP DISKONT a COOP STAVEBNINY Kromě obchodní činnosti provozuje SČMSD také 11 středních odborných škol, manažerský institut, půjčovnu automobilů pod značkou Europcar, COOP Energy a mobilního virtuálního operátora COOP Mobil. Reference dále podají: Ing. Zdeněk Juračka, předseda SČMSD, tel.: 602 501 425 Ing. Jan Gušl, předseda představenstva COOP Centrum, tel.: 602 454 972 Ing. Josef Holub, generální ředitel COOP CENTRUM, tel.: 602 334 659 Kontakt: Mgr. Lukáš Němčík Skupina COOP, COOP Mobil Project Manager Cell:+420 603 588 330 Phone: +420 224 106 303 e-mail: lukas.nemcik@coop.cz ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz
Reklama

Srdcetvor.cz - handmade

srdcetvor-handmade.png Nákupní galerie rukodělných výrobků, služeb a materiálů. Můžete si zde otevřít svůj obchod a začít prodávat nebo jen nakupovat.

Lavivasex.cz - erotické pomůcky

lavivasex.png Přehled erotických pomůcek od elegantních vibrátorů, hraček pro páry až po stimulační oleje, afrodiziaka a BDSM pomůcky.

Hledej-hosting.cz - webhosting, VPS hosting

hledej-hosting.png Přehled webhostingových, multihosting a VPS hosting programů s možností jejich pokročilého vyhledávání a porovnávání. Najděte si jednoduše vhodný hosting.